erbal
threats

code of ethics 3>< ieat
CHRONICLE essures
OF ATTACKS AND PRESSURES

AGAlNSTJOURNALISTS
physical attacks 3\ IN 201 5

w court ¥ &
media : practice

o
reform cu R
Uh
T8

proceedings

court

safety

insults

IJAS Early Warning System

INDEPENDENT JOURNALISTS
ASSOCIATION OF SERBIA




Chronicle
of Attacks and Pressures

Against Journalists in 2015

NUNS Early Warning System

Belgrade 2015



Chronicle of Attacks and Pressures
Against Journalists in 2014

Publisher:
Independent Journalists’ Association of Serbia
Resavska 28/Il
11000 Belgrade

Authors:
Svetozar Rakovic
Tamara Filipovic Stevanovic
Ljubomir Djordjevic

For Publisher:
Vukasin Obradovic

Proofreader (Language Editor):
Milica Milic
Design:

Caslav Bjelica

Circulation
300

RIGHTS the Civil Rights Defenders and with the financial assistance

CIVIL This publication has been released in cooperation with
9 DEFENDERS  of the Swedish International Development Cooperation Agency



Contents

Introduction

| Safety and Security of Journalists
and Other Media Professionals

Il Pressures Against Journalists through
Court Procedures and Practice.

[l Political, Economic and Other Pressures Against
Journalists and other Media Professionals................

IV Breaching the Journalists’ Code of Ethics

13

17

25

V  Media Reform

VI Free Legal Advices

29

40






Introduction

In the beginning of 2014 the Independent Journalists’ Association of Serbia — NUNS
introduced an Early Warning System. The objective of the system was to cover Serbian
media scene events in five key areas directly linked to media freedoms and the status
of journalists and other media professionals more systematically and more efficiently.

In the course of 2015 as well, media and media professionals on the media scene of
Serbia were facing various issues — from those relating to legal aspects of labour and
professional problems to social, or, to put it more specifically, existential issues.

According to key indicators on the media scene collected in this report, it is not hard
to draw a conclusion that the freedom of expression and media freedoms are far
from a passing grade.

This is also evident in the European Commission’s 2015 Report on Serbia’s Progress.
During the previous year, according to the EU report, “Serbia has achieved some
level of preparation concerning the right to freedom of expression, however, no
progress has been made overall” In spite of a new legislative package aimed at im-
proving the situation in media, particularly in relation to state financing and control
of the media, “conditions for the full exercise of freedom of expression are not yet in
place’, states the EU report. The report also points out that “threats and violence
against journalists remain of concern” and that “the overall environment is not con-
ductive to the full exercise of freedom of expression”. Some criminal charges have
been filed but final convictions are still rare. Prolonged police protection of several
journalists, with no tangible action taken to remove the reasons for these security
measures considerably complicates their lives and hampers the exercise of their pro-
fession.

In their report on progress, EU suggests that in 2016 Serbia should “create an enabling
environment in which freedom of expression can be exercised without hindrance’,
which means that “threats, physical assaults and cases of incitements to violence
against journalists and bloggers should be reacted to and publicly condemned”. Be-
sides this, it is necessary to complete the process of privatization of the state media,
toincrease the independence of the Regulatory Body for Electronic Media, to ensure
adequate funding of public broadcasting service and editorial independence.

Despite legal guarantees in regards to safety, journalists and other media professionals
are exposed to high risks while carrying out their work. In the course of 2015 (until
December 7), NUNS recorded 34 cases of physical and verbal attacks, threats and
pressures.

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 5



The analysis of NUNS public reactions, in compliance with the mission and objectives
of the Association, identified five specific fields of actions:

Reaction to endangering of safety and security of journalists and other media
professionals;

Reaction to political, economic and other pressures against journalists and other
media professionals;

Press-releases due to pressures against journalists exerted by virtue of filing
charges, court proceedings and judgements which are not compliant with the
practices of the European Court of Human Rights;

Public condemnation of breaching journalist code of ethics;

Activities in the field of media legislation reform.

In addition to addressing general public, depending on the nature of a particular
case, NUNS addressed various institutions and individuals - responsible and competent
for the discerned issues and their solution.

In specific cases, NUNS Early Warning System includes several various activities:

1.

Upon receiving information on an incident or a problem, NUNS contacts the
parties involved in order to obtain as much information as possible, and thereafter
decides on further steps;

After reacting in public, NUNS continues to communicate with the specific target
groups, including national and, if necessary, international institutions as well;

Regarding more burning topics and problems, NUNS covers them by articles
which imply deeper analysis of the problem and are posted on the Association’s
website and published in the newsletter;

Particularly intensive communication is maintained with the journalists and other
media professionals who are, due to their professional work, exposed to pressures,
intimidation and attacks;

Within NUNS legal assistance, lawyers provide free legal advice to media profes-
sionals in regards to their professional and labour rights.

In the report herein, the most striking cases recorded in 2015 are enlisted within the
chapters.

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



| Safety and Security of Journalists
and Other Media Professionals

The previous year of 2015 was not only a calendar continuation of 2014, but also a
continuation of frequent troubles experienced by journalists and other media
professionals while carrying out their work. Underratings, insults, threats, harassments
and physical attacks have become “side effects’, which seem to become a part of the
journalists'job that is featured by “weak” reactions of the police and judicial systems.
Almost as a rule, criminal charges against the attackers on media workers are rejected.
However, if such “cases” do become subjects of a court decision, the punishments are
too lenient, or the culprits are declared mentally incompetent.

In 2015 NUNS recorded 34 attacks on media professionals, among which there were
ten physical attacks, three attacks on property, 20 verbal threats and pressures. Unfor-
tunately, taking into consideration the “practice” exercised up to now, these dark
numbers of the journalist profession in Serbia, probably won't be final until the end of
the year.

Ten criminal charges were filed against the attackers, two out of which were resolved,
two rejected as unfounded, while six of them are still pending. In the first case that
was solved, the perpetrator was pronounced a safety precaution measure of compulsory
psychiatric treatment at large, lasting up to three years. In the second case, the
perpetrator was declared mentally incompetent at the time of the attack and was
released from custody with a measure of compulsory psychiatric treatment.

The fact that 17 months later the police have still not identified the attackers against
Davor Pasalic, the editor of the news agency FoNet, is particularly worrying and
disturbing. Late in the evening of July 3, 2014, near his flat in residential Blok 23 in
New Belgrade, Pasalic was beaten up by three youngsters who were insulting him by
calling him an Ustasha. Progress in the investigation was indicated at the end of
January this year, when a meeting was held in Serbian Ministry of the Interior, also
attended by the NUNS president and the Head of the Working Group for Solving
Murders of Journalists who said that the Group had also taken charge of the Pasalic
case and that there were some breakthroughs in the investigation. NUNS approved
of this in a public release. However, six months later, NUNS reminded that“exactly one
year had passed since the savage beating up of the FoNet news agency editor Davor
Pasalic, and that the attackers had not yet been identified, although at the end of the
last year a special investigation team for this case had been established by the
Ministry of Internal Affairs"

The most severe cases of jeopardizing the safety of media professionals in 2015:

24* March, 2014 NUNS publicly condemned threats to Predrag Blagojevic, journalist
and editor of the JuZne vesti portal, made by a 36 years old Bojan Marinkovic, owner of
a local football club and a restaurant from Nis. NUNS reacted immediately and called
upon prosecutors in Nis to undertake legislative measures against Marinkovic. Having

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 7



been informed on the threats, as per knowledge of the JuZne vesti portal, the police
talked to Marinkovic.

In the afternoon of March 21, Bojan Marinkovi¢ made a phone call to Blagojevic
threating him because of the text Blagojevic had written about Dejan Andrejic,
director of the Nis water supply enterprise “Vodovod” and his associates. “Don’t you
dare write anything else about Andrejevic, or you'll have to deal with me. Hold your
tongue if you don't want to regret later’, was what, among other things, could be
heard in the phone call recording, which was handed to police. In his phone
conversation with Blagojevic, Markovic made a reference to his connections in the
Serbian Progressive Party.

Criminal charges were submitted to the prosecutor’s office in Nis. After the four
scheduled hearings postponed due to Markovic's absence, the first hearing was held
on June 4,2015 (13 months after the incident). The proceedings are still underway.

1%t January 2015 - NUNS publicly asked the prosecutor’s office in Leskovac to launch
proceedings referring to death threats against Dragan Marinkovic, journalist from
Leskovac and correspondent of the Nis-based portal Juzne vesti. The death threat
against Marinkovic was aired via Facebook (“I would send you a bullet.. "), which was
caused by his article on the refusal of the emergency medical service to help an old
woman who thereafter died. The threats were reported to the Leskovac Police
Department, but the Public Prosecutor’s Office rejected the charges deeming that
the journalist is not faced with jeopardy.

28" January 2015 NUNS requested that the police urgently hand over to the
competent prosecutor’s office the person who had physically attacked and hurt
Zarko Bogosavljevic, Radio 021 journalist, while he was taking photos of a car accident
in Novi Sad. The officer who was investigating the crime scene and who was the
witness of the event did not even take a statement from the perpetrator - participant
in the car accident, just telling the journalist “Go away, you can see that he is a fool”.

15t April, 2015 - NUNS requested the police and competent prosecutor’s office to
identify the attacker against journalist Vladimir Jesic as soon as possible. In a street in
Indjija, a“man of a large build, wearing a black jacket” hit Jesic, threatening to kill him.
The attacker escaped in a car which the police found within a short period of time.
However, according to what Jesic said, the person behind this case, the president of
the municipal SNS division hasn't yet been processed, and that currently the Internal
Affairs Sector within the Ministry of the Interior is in charge.

224 April 2015 - NUNS requested identification and punishment of the person who
had beaten up journalist Senad Zupljanin at his workplace - the Information Services
Department of Novi Pazar Town Administration. Zupljanin reported the attack to the
police. Rasim Ljajic, Vice President of the Government, publicly condemned the attack
requesting an investigation. Zupljanin found out that the attacker is a close relative of
certain municipal security staff members and that he is known to the police. However,
eight months later, the case has not moved from the starting point.

13 July 2015 - NUNS reacted upon a serious incident which took place in daytime,
ata press conference in Jokanovic House in Uzice, when an unidentified person, using
a knife, had severely injuried Milan Djokic, journalist of Uzicka nedelja weekly. The
unidentified attacker managed to escape from the building, but the police found and

8 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



arrested him within a short period of time. In mid-August, the court trial in the case of
D.G. was initiated based on criminal charges.

Journalist Djokic, who was subjected to a major surgery after the attack (his spleen
was removed), recently stated for NUNS that the video taken by security cameras
shows that the attacker didn’t want to attack him, but Tihomir Petrovic, the Mayor.”As
far as | know, the attacker first spent two days, and then another 30 days in custody.
Upon expiry of that month, he spent 21 days in a psychiatric hospital in Belgrade.
While he was in hospital, | gave a testimony on August 17. They haven't called me
since then’; said Djokic.

17t August 2015 - NUNS and the Independent Journalists’ Association of Vojvodina
protested in public against the police torture exerted upon journalist Predrag
Blagojevic, editor of the Nis portal Juzne vesti, requesting urgent initiation of proceedings
against the police officers who had abused their powers”. Late in the evening, at the
entrance of the stage of Nisvil festival, Blagojevic was apprehended by a police officer.
At the officer’s request, Blagojevic produced his press ID card, explaining that he
didn’t have his civil ID card with him.

“While they were taking me to the patrol wagon, the police hit me into head twice, as
evidenced by the emergency service in writing’, said Blagojevic. Blagojevic was
additionaly orally informed that the Internal Affairs Sector, acting on their own
initiative, determined that the police “did not exceed their powers".

Then Blagojevic filed a complaint referring to the work of the police.“As conveyed to
me in spoken words, my complaint had been rejected. The police asked me whether
| accepted the answer that “the powers were not exceeded’, which | refused. Then |
was informed in writing on the confrontation with the police officer before a special
commission, scheduled for October 15. As on October 15 | had a scheduled interview
for obtaining the UK visa, | informed the police that | was prevented from attending
the confrontation’, explained Blagojevic for NUNS, assuming that the proceedings
have been closed due to his absence.

26 August 2015 — NUNS made public request that the competent bodies urgently
identify and punish the authors of death threats directed to the B92 editor-in-chief
Veran Matic and his colleagues. The B92 team of lawyers filed two criminal charges
against unidentified persons due to straightforward death threats against Veran
Mati¢ and other employees of this media outlet. Among other things, the threatening
messages cite that they “will be beaten up to death’, and that “they should be exter-
minated’, while one of the messages sent to Matic says: “We have to ... Veran's head
... in the middle of Terazije, as an example to the others” The B92 team of lawyers
pointed out that three out of four messages were sent from the same IP address,
which drives to a conclusion that the author of the threats is “the same person’, or
possibly a group of mutually connected people having a common deal".

Matic sent to NUNS the answer he had received from the Ministry of the Interior
regarding these threats, which we publish here in their entirety: “On November 23
2015 we identified a person whose pseudonym on the internet domain was“Radivoje”.
It is a person with the initials M.V, born in 1952, resident of Novi Sad. During the
search, unambiguous electronic evidence was found that he had sent the threating
message. Upon consulting the prosecutor’s office, criminal charges were filed against

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 9



him as a part of regular proceedings, with reference to Article 138, KZ RS Criminal Law
of the Republic of Serbia) — endangering of security”

28™ August 2015 - NUNS requested in public that the competent bodies identify
and punish the attackers on the journalist Ivan Ninic. lvan Nini¢ was attacked the
night before this date at the entrance into his residential building in the Belgrade
quarter Karaburna. As per his words, two youngsters attacked him with metal bars.
“They attacked me and hit me brutally. | have a hematoma under the eye, bruises on
my femur and an injured right shoulder. | provided the police with all the guidelines
and gave them a summary of all my activities as a journalist within the last ten years,
i.e. the period during which | have been investigating corruption on a daily basis’, said
Ninic on this occasion.

Three months after the attack, Ninic still has no information on the investigation.“Im-
mediately after the attack, | gave a statement to the police, providing also an
amendment to the statement after | was asked to recognize four possible attackers’,
said Ninic for NUNS recently. He filed two requests to examine the files to the
prosecutor’s office at the Ministry of the Interior, and the results will be additionally
provided to the public.

15 September 2015 — NUNS most severely publicly condemned insulting and
threatening messages sent via Facebook to Dusan Vojvodic, journalist and co-owner
of the media outlet Za Media, by a Zajecar citizen Vujadin Milosevic. NUNS requested
the competent bodies to investigate the threats. Four days prior to this, Vujadin
Milosevic wrote on his Facebook profile: “Today | have received charges from a self-
appointed journalist Dusan Vojvodic... who asks for a compensation of 440,000

take place a day after the elections in Zajecar!”

In an open letter, Vojvodic said that the reason for the threats were charges he had
filed against Vujadin Milosevic, due to the insults written in two open letters, in which
he called Vojvodic a hireling, a traitor and a criminal. “The case was not processed as
the Basic Public Prosecutor’s Office in Zajecar rejected the criminal charges. | have
filed charges to the court because of the insults and | am now involved in a private lit-
igation’, said for NUNS our colleague Vojvodic, adding that he had recorded “all the
circumstances referring to this case in the documentary film Threat’, available on the
internet.

27* September 2015 - NUNS protested due to the fact that communal police had
prevented the team of the Istinomer portal from shooting a video in front of Belgrade
restaurant Savanova and asked the competent bodies to investigate the case. The
staff of the restaurant first instructed the Istinomer team, who were taking an interview
with Dobrica Veselinovic from the initiative Ne da(vi)mo Beograd, to leave the spotim-
mediately, as the owner does not allow any shooting near the restaurant. As the
journalists on the team did not leave the spot, several municipal police officers soon
appeared on the promenade and issued minor offence charges to a journalist, two
cameramen and photographer of Istinomer, as well as to Dobrica Veselinovic.

NUNS assessed that this was a limitation of journalists'right to freedom of expression.
Due to the obstruction and the use of force, NUNS and the editorial board of Istinomer
lodged a joint complaint to the Head of Belgrade Communal Police against the

10 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



conduct of the communal police officer. The Istinomer also lodged complaints to the
Ombudsman and Commissioner for Protection of Equality. The answer given by the
Communal Police provides a statement that communal police acted based on their
statutory authorities. The Ombudsman initiated an inspection and an audit procedure
of Comunal Police activities.

30* September 2015 - NUNS lodged a complaint to Serbian Ministry of the Interior
againstan anonymous police officer for denial of the freedom of movement, hindrance
and discrimination of journalists. The complaint depicts an incident in which in
Belgrade, on 27% September 2015, police officer in charge of safeguarding a protest
gathering prevented the Danas daily journalist Bozidar Andrejic from passing further.
As a condition to continue walking, i.e. to pass behind the cordon, the officer requested
to see Andrejic’'s SNS membership card. Andrejic told the officer that he was not a
member of SNS and showed him a NUNS press card. Neverthless, Andrejic was not
allowed to pass further.

On 13 October 2015, the Internal Affairs Sector of the Ministry of Interior informed
NUNS that the complaint referring to the acts of the anonymous police officer,
namely to denial of the freedom of movement, hindrance and discrimination of
journalists, “had been referred to Belgrade Police Administration”

21 October 2015 - NUNS reacted publicly by expressing astonishment with the act
of Belgrade mayor Sinisa Mali's security staff who had physically prevented the
journalist team Crime and Corruption Investigation Network — KRIK from performing
their work. The mayor’s security personnel seized their mobile phones and a camera
and deleted the videos showing the journalists’ attempts to ask the mayor about the
purchase of the 25 appartments in Bulgaria at the promenade near the Savanova
caffe. NUNS condemned the scandalous incident inviting the competent bodies to
investigate this case of illegal censorship and discrimination against journalists. Mayor
Sinisa Mali was also requested to make a public apology because of the manner in
which his associates treated the journalists. The Mayor apologized publicly to KRIK,
condemning the behavior of the Municipal Police. The Ombudsman requested the
Communal Police to state their position on KRIK, and the Communal Police initiated
disciplinary proceedings in which they suggested suspension of one officer. NUNS re-
quested dismissal of Nikola Ristic, Head of the Communal Police, for hindering the
rights and freedom of journalists. There i still no official decision on suspension of the
officer.

06" November 2015 - NUNS publicly condemned the physical attack against the Blic
daily journalist Milica Ivanovic at Agricultural Conglomerate Poregje in Vucje near
Leskovac where she was to carry out professional duty. When she asked a question
about the employees’ salaries, the director of the cold-storage section attacked her
seizing her by the neck and grabbing her by the arm. The director, whose name is
Goran Zivkovic as later learned by the journalist, tried to prevent her from making a
few more photos and demanded she left the factory site. “As | refused to leave,
explaining that we have permission of the general manager, he attacked me savagely’,
said Milica Ivanovic for NUNS. The police took the minutes and submitted them to a
competent prosecutor in Leskovac. The deputy of the Basic Prosecutor’s Office in
Leskovac first estimated the attack as a minor offence, while later on the prosecutor’s

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 11



office informed our colleague Mllica Ivanovic that they did file criminal charges
against the perpetrator.

06* November 2015 - NUNS lodged a protest against the attack on the Politika
journalist team, requesting that legal authorities punish the perpetrator of the
scandalous attack on the journalists who were performing their professional duty.
While obtaining information on a bomb explosion in Vracar, one of Belgrade quarters,
journalist Danijela Vukosavljevic and the Politika daily photographer were attacked by
Bozidar Filipovic, tenant of the building in front of which the explosion had taken
place. He invited them to his flat and they accepted the invitation believing that they
would obtain some information. However, they were exposed to horrible threats. On
this occasion, Filipovic said as follows: “Now that you have come in, you will never get
out. | will fill you up with lead and then we'll se who will write the article”. He kept us
imprisoned for about 15 minutes. He also had an electronic bracelet around his arm,
as he had been was convicted for assaulting an officer. His lawyer was also in the flat.
We wanted to wait for the police, but the flat owner demanded that we leave the flat,
said Vukosavljevic. The Vracar Police Station instituted criminal charges against the
violator to the First Basic Public Prosecutor’s Office. A hearing of the participants and
the eyewitnesses of the incident is to be held.

30 November 2015 - NUNS warned the public that the safety of the journalist
Slavisa Lekic was endangered, after the broadcast on TV Pink during which the editor-
in-chief of the Informer tabloid, Dragan Vucicevic, named Lekic as one of the participants
in an alleged coup. Nikola Selakovic, Minister of Justice, also mentioned journalist
Lekic in the same context. NUNS called upon the competent bodies to undertake the
necessary measures and protect, first of all, Lekic’s physical integrity, as in this way he
was labeled as the public enemy. NUNS warned Selakovic, Minister of Justice and
Nebojsa Stefanovic, Minister of the Interior, stressing that they would be directly
responsible if safety of Slavica Lekic was endangered in any way. On 25" November
2015, at the police station in Milana Rakica Street, Slavisa Lekic informed the police
about the threats and the people who had been following him. The police drew up an
official note, but Lekic was told that the Ministry of the Interior cannot do anything
about it as his complaint contains no elements of a criminal offence.

07* December 2015 - NUNS made a public request for dismissal of the Defence
Minister Bratislav Gasic due to his scandalous, vulgar, sexistic comment about the B92
journalist Zlatija Labovic. NUNS urged all media and journalists to freeze any commu-
nication with the defence minister and boycott all the events in which he participates
until Gasic's dismissal. Besides this, NUNS supported the initiative of two distinguished
journalists to hold a protest of media professionals in front of the Government of
Serbia, in Nemanjina Street No. 11, at 7pm on December 7, 2015. More than 150
media professionals were present at the protest. The day before, in the town of
Trstenik, Minister Gasic made a scandalous comment when the B92 correspondent
crouched down to get out of her camera operator’s shot. “I love female journalists
who get down on their knees easily’, said the minister. Serbian Prime Minister
Aleksandar Vucic condemned Gasic's gesture, announcing his dismissal. Gasic publicly
apologized for his misconduct.

12 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



Il Pressures Against Journalists
Through Court Proceedings and Practice

The court practice in cases against media professionals, as it seems, varied from passing
very troublesome to passing very progressive verdicts. The European Comission Report
notes that there are no consolidated records on the number of cases being conducted
against media for offence against honour and reputation.

Based on the data collected by NUNS and the law office Zivkovic & Samardzic, the
quality of verdicts in media disputes during 2015 varied.

Journalists as Plaintiffs against NUNS

As an example of the above stated, we can single out a verdict in the case of the pro-
ceedings conducted against NUNS, referring to criminal charges filed against John
Doe for so-called warmongering.

Three journalists reacted regarding this event (Nenkovic, Stojic and Bosnjak) by filing
claims for compensation of damages for offence incurred against their honour and
reputation. The claims were filed against NUNS, as the party who had filed the above
stated criminal charges and the association which had informed the public on the
contents of the filed criminal charges — by publishing on their official website the text
of the criminal charges and the accompanying enclosures.

The plaintiffs claimed compensation of non-pecuniary damages due to the offence
against honour and reputation, although the criminal charges had not been filed
against them, but against an unidentified person. They pointed out that by publishing
the text of the criminal charges and the enclosures, NUNS made an offence against the
plaintiffs"honour and reputation, although their names and articles were mentioned
onlyina publication issued by NUNS, which was enclosed to the criminal charges as an
explanation of their context. Without estimating the context of the filed criminal charges
and the interest of the public to be informed on it, the First Basic Court in Belgrade, as
the first instance court, accepted the plaintiffs’ statements as founded and imposed a
duty upon NUNS to pay non-pecuniary damages at the amount of 200,000.00 each.
These proceedings are still underway, as a complaint was lodged to the Court of Appeal
in Belgrade and a second instance verdict is expected to be brought.

Vukadinovic vs the Danas Daily and Basara

Unlike the previous verdict, the other verdicts to follow, as elaborated in further text,
send a different message. In fact, they support freedom of expression and make a

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 13



good balance between protection of human rights and public interest, which cannot
be said for the previous case.

In May 2010, Djordje Vukadinovic filed a claim for compensation of damages for offence
against honour and reputation against Svetislav Basara, Zoran Panovic and the Publishing
Company Dan graf d.o.o. In his claim, Vukadinovic specified that the column The Second
Anniversary, the author of which is Svetislav Basara, provided fictitious, offensive, un-
verified and absolutely incorrect information on him. In his column, Basara referred to
the events since the time when Kosovo declared independence, commented that very
event, wondering about further perspectives. Basara did mention Djordje Vukadinovic
in his section, which is why Vukadinovic filed the claim. He claimed that the disputable
part of the column consisted of untrue information which presented a gross offence
against his dignity, reputation, honour and personality, due to which he was suffering
a serious mental pain, while the public was deprived of the right to be informed
truthfully. The disputable part of the column reads as follows: “..on the same day a
gang of hooligans, spontaneously organized by UDBA, took a triumphal revenge on
Pristina by demolishing Belgrade. Patriotic forces supported and justified the demolition,
while Vukadinovic and Antonic, the leading fists of Kostunica'’s junta in the field of
words, threw themselves on the following tasks: one of them was trying to identify
“the individuals that keep American flags at their homes’, while the other one directed
his fair destructive anger towards the TV station B92..."

In the beginning of May 2013, a verdict was brought by which Vukadinovic's claim was
partially adopted. Svetislav Basara was obliged to pay to the plaintiff 150,000.00 dinars,
together with the statutory default interest, as compensation of non-pecuniary damages
on the grounds of the mental pain suffered as a result of the offence against his honour
and reputation. Dan graf d.o.o. Beograd is obliged to publish a legally valid verdict of
the High Court in Belgrade, while the claim for compensation of non-pecuniary damages
against Zoran Panovi¢ and Dan graf d.o.o. Beograd was rejected in its entirety. A complaint
to this verdict was lodged in the mid-May.

In January 2015, the Court of Appeals altered the first-instance verdict by which Basara
was obliged to compensate for the damages he had incurred to Vukadinovic by pub-
lishing the article”The Second Anniversary’; and rejected the entire claim as unfounded.

Risticevicvs B92

Marijan Risticevic filed charges against RDP B92 because of a report aired on TV B92
during the newscast. In his charges, the plaintiff specified that his honour and reputation
were offended by broadcasting the information on TV B92 and claimed compensation
of non-pecuniary damages at the amount of 1,250,000.00 dinars. The subject matter of
the report was information on the fact that Risticevic Company, namely the company
run by Risticevic's spouse, informed the Commodity Reserves Board that they had a
certain quantity of corn for sales, submitting to this end a certificate issued by Technical

14 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



Testing and Analysis Company SGS Beograd d.o.o Beograd. In the same report, Marinko
Ukropina, director of Technical Testing and Analysis Company SGS Beograd d.o.o, said
that they had never cooperated with Risticevic Company, specifying that the reports
and statements on quantity, quality and fulfilling the conditions submitted to the Board
were fraudulent. It was also mentioned that Technical Testing and Analysis Company
SGS Beograd d.o.o Beograd had filed criminal charges against the plaintiff's spouse,
based on suspected fraud together with forgery of documents.

The author of the report also conveyed the plaintiff's statement on this matter, simul-
taneously checking the accuracy of the released information with the Commodity Re-
serves Board where he was informed that the Board had requested a review of certificates.
The Board also stated that they would not release any more information on this matter
until determining the truth, also mentioning that the money for the promised corn
had been paid both to all other companies and to Risticevic Company, as well. All the in-
formation mentioned was broadcast in the report.

The High Court in Belgrade rejected Marijan Risticevic's claim as unfounded. Investigating
the grounds of the claim, the Court took the attitude that the report consisted of the
facts revealed by the author, other legal entities and natural persons, as well as the
plaintiff. First of all, evaluating whether the journalist — author of the report had acted
in accordance with due journalist's attention, the court found out that all the statements
were conveyed accurately, i.e. that they were conveyed exactly as they read. Further,
the court considered the report aired in the News on TV B92, in the context of the
plaintiff as a public figure, which the court treated as a generally known fact.

This verdict is very interesting because of everything the court had passed through
prior to assuming an attitude that, in this case, the plaintiff's claim was unfounded.
These proceedings are still under way, as the plaintiff has lodged a complaint.

Milanovic vs B92, Matic and Radisic

Another decision which can be included in the examples of good judicial practice is
the firstinstance verdict of the High Court in Belgrade, rejecting the claim of Dragoljub
Milanovic against RDP B92, Veran Matic, editor-in-chief of news programme and Nikola
Radisic, author of the report aired on TV B92 in which, as per plaintiff’s words, the de-
fendants made an offence against his honour and reputation. More specifically, the fol-
lowing statements were made: “Dragoljub Milanovic, former general manager of RTS,
appeared in public for the first time upon being released from prison. He spent 10
years behind bars, as he was found guilty of the death of 16 RTS workers. Now he is
standing a trial for aniillegal allocation of state apartments. . . Did he forget these scenes
(the ruined RTS building could be seen) after 10 years spent in prison on the account of
the fact that, during the bomb attack on RTS, he sacrificed 16 of his employees? There
is no answer to this question, as Dragoljub Milanovic, former RTS manager, refused to

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 15



answer the questions posed by B92. Dragoljub Milanovic appeared in public for the
first time having served a 10-year sentence because of the death of RTS workers".

The High Court in Belgrade rejected the plaintiff’s claim in its entirety as unfounded. As
per court’s explanation, in his statement that “the plaintiff was found guilty for the
death of 16 RTS workers” the author of the report did not give inaccurate information.
The court considered the mentioned statement within the context of the plaintiff’s
failure to act upon the Federal Government Order on relocation of manpower and
technical equipment to alternate locations, while the consequence of such failure to
act was the death of 16 RTS workers, as determined by a valid verdict of the District
Court in Belgrade, pronouncing the plaintiff guilty of having committed a serious
criminal offence against general safety.

Referring to the term sacrifice, the court assumed an attitude that it refers to value
judgement based on true facts, therefore, in this specific case this term was used to
make the report understandable to an ordinary viewer, i.e. to make it clear that the
plaintiff is a public figure who had refused to give a statement to the defendant.

The proccedings upon the complaint lodged by the plaintiff are underway and in the
period to come the Belgrade Court of Appeals is expected to pass the verdict.

New Cases Instituted against Journalists in 2015

We do not have data on the exact number of proceedings instituted against journalists
in 2015. However, one of the proceedings worth analyzing in this context, due to the
fact that it deals with a critical article stating the author’s set of values, is Danijel Kulacin's
legal action from 4% February 2015 against the defendant, Partizanska stampa novine
and magazin doo Kikinda - publisher of the weekly paper Kikindske. According to the
plaintiff, these court proceedings were instituted on the basis of the mental pain
suffered due to the offence against honour and reputation incurred by publishing in-
accurate and partial information via media. This refers to the article entitled The Nacis
on all Vojvodina frequences, written by Zeljko Bodrozic.

Having in mind that in his article the author covers the topics referring to privatization
of the local media in Kikinda, the public has all reasons to be interested in being
informed on possible new owners of these media. Danijel Kulacin's company was one
of the parties interested in privatization of the local media in Kikinda. Normally, this
puts Danijel Kulacin, potential buyer of the Kikinda Information Center (Radio Kikinda),
into the center of the debate, as well as his suitability to be a possible new owner of the
media. Danijel Kulacin is also a political activist — as a member of the party “The Third
Serbia’, he was the secretary of this party in the parliament of Novi Sad.

16 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



lll Political, Economic and Other Pressures
Against Journalists and Other Media
Professionals

Pressures against journalists and media in Serbia are not abating even nowadays.

In spite of the authorities’ declarative promises, the pro-European agenda made
stronger by opening new chapters in negotiations, the changes in media legislation,
and in spite of legal guarantees of freedom of expression, the media scene in Serbia
today is strictly controlled. Journalists are exposed to various pressures, they are un-
derpaid, inclined to self-censorship, while tabloidization is a phenomena dominating
not only in media, but also in politics and in other spheres of the society.

Political pressures are directed towards the already critical contents in media, while
the loudest ones among those exerting pressure are the highest ranking represen-
tatives of the governing body.

Broadcasts in which various opinions used to be heard are being withdrawn from TV
programmes with national frequencies, investigative series that used to deal with
corruption are not a part of the programme any more, while instead of these contents,
citizens are offered the lowest-ranking reality content. At the same time, despite
legal prohibitions, several TV stations with national frequencies broadcast live gath-
erings of the governing party, while the same party criticizes the public service for
brodcasting personal opinion of the editor-in-chief of one of the media outlets.

Within the media sphere, a lack of critical dialogue can be undoubtedly felt, which
causes considerable damage to the initiated democratic processes in Serbia.

This report quotes only the most striking cases of pressures against journalists and
media in 2015.

10t January 2015 NUNS strongly protested because of the manner in which Prime
Minister Aleksandar Vucic spoke about the Balkan Investigative Reporting Network
(BIRN). NUNS assessed such behavior of the Serbian Prime Minister as an open
pressure and violation of freedom not only of BIRN journalists, but of the entire media
as well. Naming BIRN journalists as “liers” and accusing them of receiving money in
order to “speak against the Government of Serbia” is vocabulary belonging to the
past and is unacceptable for a democratic society and a country which, as pointed
out by Vucic, tends to become a part of the European Union. NUNS warned that the
development of a critical public as an integral part of a democratic system is not pos-
sible without the investigative journalism practiced by BIRN.

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 17



28" February 2015 - In a joint release, NUNS and NDNV assessed that the reaction
of the local committee of the Alliance of Vojvodina Hungarians of Mali Idjos, expressed
over the article Disputable Industrial Zone in M. Idjos, published by Vojvodina-research
Center (VOICE), is entirely inappropriate and that it is an attack against media freedoms.
The reaction of this political party is another proof that politicians do not understand
the fact that media is not, namely that it should not be, a means for their promotion,
but that media has a significant control function in society, which particularly relates
to investigative journalism.

03" April 2015 - NUNS condemned the mayor of Leskovac due to his insulting ba-
haviour towards journalists of the Beta Agency, the Blic daily, the portal Juzne vesti
and TV Leskovac. Goran Cvetanovic accused the journalists of the portal Juzne vesti of
being paid to write against him.Ten days earlier, Cvetanovic had attacked journalists
of Beta Agency, the Blic and a local TV station as he was not satisfied with the critical
reporting on him. During his visit to Leksovac, on 29% April 2015, a NUNS representative
met mayor Cvetanovic and had constructive talks with him. The mayor confirmed
that his behaviour towards the journalists was inappropriate, but he added (submitting
the evidence) that certain local journalists used to be paid by local self-government,
which cesed since his appointment as a mayor, citing this as a reason of their anger
and revengeful attitude towards him.

In May 2015 NUNS strongly condemned a widespread dismissal of employees in
Ringier Axel Springer Serbia company, publisher of the Blic, Alo, and 24 ¢asa dailies
and NIN, Blic Zena, and Pulsa weeklies.

More that 30 employees and full-time associates, including single mothers and jour-
nalists near the retirement age, were dismissed without any notifications or clear ex-
planations of the reasons and criteria for their dismissal. The employees of this com-
pany informed NUNS that establishment of trade unions is unofficially banned. As a
result, the dismissed employees do not have any protection or information on their
labour and legal rights.

26" May 2015 - NUNS publicly reacted and contacted IFJ/EFJ, seeking support in
condemning such practice. During the month of June associations and trade unions
of German and Swiss journalists also provided their support to NUNS. On June 8,
they sent a joint letter to Marko Dekan, director of the company Ringier Axel Springer,
in which they requested investigation of dismissal procedures. Serbian Media Asso-
ciation gave an expected answer saying that NUNS aired “entirely incorrect anonymous
statements, tendentiously and malevolently commenting and evaluating business
decisions of a private publishing house” The Media Association, as a business associ-
ation of publishers, warned that“inappropriate attacks against its members may also
cause damages to business” and condemned “defamation of a publisher, based on
anonymous statements and without any checking’.

18 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



12t June 2015 - NUNS provided a public reply referring to the statement of the
Media Association Managing Board on the release containing the protest against
dismissal of employees in Ringier Axel Springer Company. NUNS concluded that it
was exposed to unjustified criticism, evidently as a result of the information given to
the Managing Board of the Media Association by the Ringier management team.
Once again, NUNS invited the owners and managers of this media outlet to actin ac-
cordance with good business practices and the principles of social dialogue and at
least talk to their employees when making decisions on “rationalization of business’,
namely decisions which imply dismissal of journalists and other media workers.
NUNS assessed that“despite silence on part of the management, the truth about the
atmosphere in editorial offices of this company and insecurity of journalists and
other colleagues regarding their employment cannot be hidden”.

The fact that few media reported on this case is interesting and worrying at the same
time.

While the journalists who lost their jobs could seek justice before courts, IFJ/EF) in co-
operation with the Trade Union of Serbian Journalists, NUNS and UNS organized a
comprehensive conference on labour rights and freedoms of journalists, during
which the case of dismissal of employees from Ringier Axel Springer was separately
elaborated.

22" April 2015 - NUNS and the Independent Journalists’ Association of Vojvodina
(NDNV) most seriously condemned the attack against the Sremska televizija team by
a member of the Sid Municipal Council, Dusan Stefanovic, and asked the competent
bodies to process this case urgently and impose a proper punishment upon the at-
tacker. NUNS and NDNV invited the heads of the Sid municipality to institute pro-
ceedings for suspension of Stefanovic who had been hurling insults at the journalist
and cameraman of the Sremska televizija while they were performing their job, threat-
ening that he would “crush their cameras”.

The editor of the Sremska TV, Dunja Romandic gave a statement for NUNS that the
prosecutor’s office informed her that“there were no elements for instituting any kind
of proceedings”“What can you say when the mayor publicly says at a press conference
that he requested the head of the police in Sid to intervene upon this incident, as he
considers that no importance should be attached to this case.“If we add the fact that
Dusan Stefanovic is a former head of the mayor’s cabinet, it is clear that the case was
covered up on political basis’, says Romandic.

14t May 2015 - NUNS most seriously condemned the act of Serbian President
Tomislav Nikolic and his cabinet towards a journalist of the Alo daily, assessing this as
“an incident provoked by absolutely nothing, seasoned with a certain degree of
chauvinism, which is incompatible with the Constitution, laws, and basic norms on
decency, as well as with the presidential function”. Upon the journalist’s attempt to
obtain data on economic circumstances of certain members of Nikolic’s family, the

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 19



president’s cabinet replied by a release expressing their suspicions regarding intentions
of two papers owned by a German-Swiss company, whose journalists came to the
address of a member of Nikolic’s family. “without any intention to meddle into the
editorial policy of Serbian media, the Cabinet of the President of the Republic con-
cludes that it is extremely wierd that the address of a protected person, notably
member of the President’s family, is to be disclosed seemingly through an article in
papers only two hours after the meeting held in order to prevent attempts of desta-
bilization of Serbia’, cites the release. The Cabinet also specified names of two jour-
nalists, as well as the fact that one of the journalists was “a native of Prizren”. NUNS
asked the President of Serbia and his Cabinet to apologize to the editorial office and
the mentioned journalist of the Alo daily. President Nikolic never did it.

07* August 2015 - NUNS and NDNV most seriously condemned“shameful campaigns
that certain media, first of all the Informer and RTV Pink, lead against political opponents
of Republic authorities, requesting that they be urgently stopped”. NUNS and NDNV
asked the Ministry of Culture and Information to react upon the most recent media
declarations against the Democratic Party President Bojan Pajtic, “which are not only
in breach of media laws, touching the bottom of professional and moral attitudes,
but also completely resemble a call for a lynch” A few days earlier, graffiti calling for
Pajtic to be murdered could be seen in Novi Sad, which may be a consequence of
the mentioned media campaign.

12t October 2015 - NUNS publicly asked the Prime Minister to pay attention to his
public communication as it is inadmissible for a Prime Minister to use insulting words
such as“ragtag”for the editors of the Teleprompter portal and the Tabloid daily. NUNS
is of the opinion that certain media, among which are the Tabloid and Teleprompter,
cause the greatest damage to journalism as a profession by their editorial policy and
by breaking the the Code of Journalists. However, by using improper expressions,
Aleksandar Vucic does contribute to tabloidization of the public scene that promotes
an insulting behaviour. NUNS called upon Prime Minister Vucic to leave the issue of
non-professional media conduct and possible sanctions to competent bodies, regu-
latory authorities, and self-regulatory organizations, which are obliged to react in all
cases of offended honour and reputation of the Prime Minister, but any other citizen
as well.

13t October 2015 - NUNS rejected the accusations of Serbian Progressive Party
that “NUNS stands equally, side by side, with those who are everything else but
media — the Teleprompter and Tabloid”. NUNS never supported “scandalous articles’,
as SNS had claimed in their release, “such as, for example, the article citing that Alek-
sandar Vucic, President of the Serbian Progressive Party, had a sexual intercourse
with his juvenile son”. On the contrary! In the beginning of 2013, NUNS publicly con-
demned the writings of theTabloid about Aleksandar Vucic and his juvenile son. It is
also known that, due to the release mentioned, Milovan Brkic filed charges against
NUNS and that Belgrade Court of Appeals rejected his charges for offence against

20 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



honour and reputation. We also remind that on a similar occasion, in March 2015,
NUNS publicly protested against airing the photos of Aleksandar Vucic’s juvenile son
at the Teleprompter’s website, indicating that it represents a breach of Serbian Code
of Ethics and Serbian Laws on Public Information and Media. NUNS repeated their
expectations referring to the fact that the Prime Minister of Serbia should pay attention
to his public communication and leave the issue of unprofessional media conduct
to competent regulatory authorities and self-requlatory organizations.

18t October 2015 - NUNS publicly protested against the release of the Serbian Pro-
gressive Party (SNS) issued after Zoran Panovic, editor-in-chief of the Danas daily,
had appeared as a guest in the 7:30 RTS newscast. NUNS assessed that by this release
SNS exerts a direct pressure over the editorial policy of the public service. NUNS
warns SNS that journalists are obliged to pose questions to their interviewees on the
most important social subjects, while the essential issue regarding the existence of
the public service and media in general is creating an opportunity for different opin-
ions to be heard. By equalizing the interviewee’s opinion with the questions posed
by the newscast anchor, together with making a general qualification that these are
all the “allegations made by RTS’, the Serbian Progressive Party shows that they do
not understand the concept of public service which has to be open for any type of
social dialogue. NUNS expressed their concern over such reactions of SNS and over
SNS's disregard of basic postulates of the freedom of public speech, as the basis of
democracy in any society.

21t October 2015 - NUNS expressed their dissatisfaction and concern over a“scan-
dalous decision of the Regulatory Authority of Electronic Media (REM) that there is
no basis for instituting proceedings against TV stations Pink, Happy and Studio B
which had aired a live broadcast of the celebration of the seventh anniversary of the
Serbian Progressive Party”. In a public release, NUNS reminded REM on Article 47 of
the Law on Electronic Media which clearly states that a media service provider, in ac-
cordance with its programme conception “is obliged to observe the prohibition of
political advertising at all times other than during the pre-election campaign”. As es-
timated by NUNS, it is quite clear that REM did not act in accordance with the Law on
Electronic Media, thus creating a basis for suspicion that the members of the regulatory
authority have abused their powers. On October 23 2015, NUNS asked Ivan Tasovac,
Minister of Culture and Information and Gordana Jankovic, Head of the OSCE Mission
to Serbia’s Media Department for interpretation of Article 47 of the Law on Electronic
Media, regarding the opinion of the Regulatory Authority of Electronic Media (REM)
that, upon passing a set of new media laws, the General Binding Instructions for
Broadcasters are no longer valid and that broadcasters are allowed to air the gatherings
of political parties without any sanctions. After about ten days, NUNS received the
interpretation of OSCE which indicates that “despite the fact that the General Binding
Instructions on Conduct of Broadcasters are no longer valid, a comprehensive legal
framework regarding this issue is a part of the valid Law on Electronic Media, Article
47, which explicitely governs broadcasting of political commercials’, and that “media

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 21



service providers are obliged to observe the prohibition of political advertising at
times other than periods of political campaigns (Article 47.1.5.)". No interpretation
regarding this matter was received from the Ministry of Culture and Information.

22" October 2015 - NUNS and NDNV publicly expressed their disapproval of the
release of the Serbian Orthodox Church (SPC), namely the Eparchy of Backa, which
contains not only hostility towards the freedom of speech and thought, but also a
call for a lynch of journalists Dinko Gruhonjic and Nedim Sejdinovic. “By using the
language more than inappropriate for a religious institution and applying the method
from the 1990s, SPC qualified the activities of NDNV, Gruhonjic and Sejdinovic as
hostile and anti-State, supporting this with either open or disquised threats” The
Eparchy of Backa issued this release as a reaction to the NDNV release in which this
association criticized the speech of the Irenaeus Bulovic on RTS, as hate speech and
war inciting.

10* November 2015 - NUNS condemned political pressures against TV Valjevo Plus
and called on politicians and their parties to respect freedom of media and public di-
alogue as fundamental principles of the democratic system. In providing information
on political issues, media has a professional right and an obligation to make it possible
to those citizens and representatives of all political options who observe the values
provided in Constitution and in the laws to publicly express their opinions. Slobodan
Gvozdenovic, President of the SNS Valjevo Commmittee and Member of Parliament,
publicly accused TV Valjevo Plus of being an initiator of the campaign against the
Government of Serbia, adding that everything started on November 5, 2015 when
Bojan Pajtic, Democratic Party President, was a guest at TV Valjevo Plus. NUNS is of
the opinion that such an accusation made by a politician and based on a“personal
opinion”without any specific evidence is an inadmissible pressure against the freedom
of media.

13t November 2015 - NUNS said that they “consider as insulting the statement
given by Petar Cvetkovic, Director of Military Security Agency (VBA), that media com-
prises associates of all departments and that such cooperation should not be perceived
as pejorative”. By this inappropriate statement, the VBA Director insults all journalists
in Serbia, said NUNS, reminding that the Journalist Code of Ethics clearly points out
that “the work in counter-intelligence services, secret services and other security
services, as well as working for these services cannot be combined with journalism
as a profession’.

24* November 2015 - NUNS called on the competent state bodies to find out and
provide the information on the abuse in spending public funds for advertising and
marketing of state institutions. Miroslava Milenovic, a member of Anti-Corruption
Council of the Government of Serbia, made a public warning over this issue. In her
statement given to TV N1, Milenovic said that a new report will be sent to the Gov-
ernment of Serbia, on the influence that state institutions exert on media through

22 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



advertising and marketing. The report indicates that there are no media which didn't
receive money from state budgetary funds.

Miroslava Milenovic, forensic accountant and member of the Anti-Corruption Council,
was attacked physically at noon on Saturday, November 21 in the hallway of the res-
idential building she lives in. The investigation on the attacker against Miroslava
Milenovic did not get much further, while the Government has not yet considered
the report of the Anti-Corruption Council on the influence that state institutions
exert on media through advertising and marketing.

30* November 2015 - NUNS most severely protested against the spreading of the
atmosphere of fear and panick in an extraordinary broadcast on TV Pink, being par-
ticularly worried because of the fact that certain journalists and media were labelled
as participants in or organizators of an alleged coup.“This is an open call for persecu-
tion and lynch of certain journalists, while their safety is directly endangered’, indicates
the release of NUNS together with the assessment that “it is very dangerous to
conduct investigations and pass verdicts in the media instead of in adequate institu-
tions".

01 December 2015 - NUNS publicly expressed their deep concern over the opinions
of Serbian Prime Minister Aleksandar Vucic expressed during the public service talk-
show Upitnik. By the opinions given, Vucic practically legalized and encouraged the
journalism featured by media hunts of journalists and the media, harassment of
people of different views, breaches of laws, and unprofessionalism. NUNS assessed
that it is “inconceivable that the prime minister of a country that tends to become a
democratic one easily disregards the evident abuse of the national frequency by TV
Pink”. By praising journalists who organize persecution of their colleagues and violate
fundamental rights of citizens by publishing their personal data from health cards,
the prime minister actually encourages an impermissible practice of settling scores
with those of different views, which does not contribute to increase of the degree of
media freedom.

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 23






IV Breaching the Journalists’ Code of Ethics

Media hunts and hate speech

NUNS is one of the founders of the Press Council a self-requlatory body, which exists and
operates since 2011.

“The Press Council Complaints Commission has, up to now, considered several hun-
dreds of citizen complaints regarding various articles in print media, at websites and
portals. Various people, both so-called ordinary people and so-called celebrities, com-
plained that they were damaged by certain contents in the papers’, quotes for this re-
port Vlado Mares, member and Chairman of the Commission. The Commission esti-
mated the majority of complaints as founded and warned the media that they had
made a breach of Code of Ethics of Serbian Journalists.

“It is easy to recognize the situation when a journalist, wishing to be as attractive as
possible, acts dishonestly about the person he or she is covering - when, for example,
a journalist calls such person a criminal or a thief relying on a general public opinion
on that person, but offers no evidence for such a statement. This type of breaching
the Code is the most frequent one, but there are also breaches of the same type, yet
much worse, when bad intentions or a special interest of the journalist or the publishing
media can be recognized. Then, in my opinion, this as a double breach of the Code,
but as the Commission does not have an option to grade breaches, they are considered
equal, which is somewhat unfair, explains Mares.

He also points out that there is an “insufficient number of complaints about a dis-
turbingly large number of articles containing open hate speech, all kinds of discrimi-
nation and insults based on nationality. The need of many journalists to present them-
selves as homophobes, xenophobes, macho boys or girls while carrying out their jobs
on the one side, and a lack of need of the injured parties to complaint in public on the
other, seem to be parts of the same extremely problematic cultural model. In these
cases, interventions of non-governmental organizations which lodge complaints on
behalf of the injured are more than welcome”.

“The most pleasant time working with the Complaints Commission is when you have
nothing to do. When the complainant and the sued newspapers or the portal meet as
a result of the Commission’s mediation, when they apologize to each other, forgive
each other, show understanding or reach settlement, or sometimes give up the idea
to file charges at the court. It happens rarely, but it does happen sometimes, thus
raising the hope that we can be smarter and do better’, says Vlado Mares, Chairman
of the Complaints Commission in his statement for this year’s annual report of NUNS.

The Press Council does not act upon its own initiative, but only upon individual com-
plaints. That's why NUNS is forced to react independently based on almost everyday

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 25



breaches of professional and ethic standards of journalism. This report lists only certain,
specific breaches made by the media.

In April 2014, Istvan Kaic, an associate at the Public Policy Institute, accused several
distinguished journalists and several media outlets of discrediting the investigation
of Slavko Curuvija's murder in 1999, in an article “The Third Bullet of Branka Prpa’, pub-
lished in Politika daily. Having in mind that the Politika daily made a gross offence of
the Code of Ethics of Serbian Journalists, a severe public discussion followed, ending
in a common report submitted to the Press Council by the journalists and the public
figures mentioned in the article. The Press Council members of the Complaints Com-
mission could not make a decision on the breach of the Code of Ethics, because a
member of UNS (whose president approved publishing of Kaic's article and strongly
defended it afterwords) used his right to veto in the self-regulatory body. On this oc-
casion, NUNS requested amendment of the Press Council Articles of Association with
the aim of preventing future obstructions in the Commission’s work. The suggested
request makes it possible to make a decision if the existing quorum is obtained and if
more than a half of the Comission members vote for it. The idea was supported by
other founders of Press Council. However, the Media Association suggested that the
Complaints Commission adopt decisions and public warnings applying the majority
principle, i.e. if at least eight members of the Complaints Commission vote for them.
The request for amendment of the Articles of Association was updated with another
proposal relating to changing the number of members of the Press Council Managing
Board, so that now the Managing Board consists of five members, one representative
of each founder, while the Media Association is entitled to appoint two of its repre-
sentatives. On this occasion, the Commission’s Rules of Procedure were also modified
with several amendments, such as:

+  Apublicwarning may be pronounced to the media outlet which does not recognize
the competence of the Press Council;

The founders were imposed an obligation to publish on their websites the decisions
and public warnings of the Complaints Commission;

+ If a media outlet which violated the Codex does not publish the decision or the
public warning, the other media outlets which recognize the competence of the
Press Council are advised to publish such a decision or public warning;

tis now mandatory for the Press Council to issue quarterly reports on work activities
of the Cimmission for Complaints.

13 January 2015 - NUNS and NDNV publicly criticized the “editorial failure of Tanjug
for airing one year old news, about Serbia’s better position in The Reporters without
Borders'World Press Freedom Index”. Regardless of the fact whether Tanjug did it on
purpose or it was a mistake, Tanjug should not have allowed to react only after the
website cenzolovka.rs had found out that it was the last year’s ranking of the countries
per degree of their media freedoms. The news agency’s professional obligation was
to check accuracy of the information with the source, in this case with the organization
Reporters Without Borders, and to air a denial in due time.

29% January 2015 - Deciding on the petition of NUNS, Regulatory Authority of Elec-
tronic Media (REM) pronounced a warning to TV Pink for violating the provisions of

26 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



the Law on Electronic Media on Protection of Minors during the Morning Programme
(Jutarnjiprogram). In their petition, NUNS indicated that on November 27,2014, during
the Morning Programme, TV Pink aired an interview with a mother (completely re-
vealing her identity by airing her photo, name and family name, and the city she lives
in) who accused her spouse of a statutory rape of their three and a half years old
daughter. In the opinion of NUNS, TV Pink thus violated the General Binding Instructions
on Conduct of Broadcasters (Code of Conduct for Broadcasters) and the Law on Public
Information and Media.

13 March 2015 - NUNS protested against the fact that had aired on their website
the photos of the juvenile son of Prime Minister Aleksandar Vucic. Revealing the
identity of a minor does not only represent a gross violence of the code of ethics, but
is also a threat to his safety. Media may report on all matters which it considers
important for the public, but it is obliged to strictly observe the rights of minors which,
in this case, were violated by airing the photo. NUNS reminded that it is emphasized
in the Journalists' Code of Ethics that minors enjoy a special protection.

16t March 2015 - On the occasion of a helicopter crash in which seven people lost
their lives, NUNS publicly warned media that in reporting on this event they have to
observe basic professional standards of journalism. It is impermissible to inform citizens
based on releases and scenarios prepared in advance, and thus mislead the readers,
listeners and viewers. This harms credibility of the journalist profession, also causing a
lack of trust in media. Abuse of media for the sake of someone’s interests represents
the most serious manner of violating the code of ethics.

29% April 2015 - In their common release, NUNS, Croatian Journalists’ Association
(HND) and Association of BH Journalists most severely condemned xenophobia and
hate speech in media reports and comments via social networks on the occasion of a
terrorist attack on a police station in the town of Zvornik (BiH). Hate speech, impassioned
and incendiary reporting by a certain number of media, first of all by the news portals
and online media platforms, as well as advocating violence via social networks and
internet forums, are directly opposite to the freedom of speech and principles of a
professional and responsible journalism. Journalists’ Associations from Bosnia and
Herzegovina, Croatia and Serbia called upon media professionals to respect ethical
standards of journalism.

06 August 2015 - NUNS and NDNV jointly most severely condemned the Informer
daily article entitled “What Would Happen if War Happened: Croatians, you don't stand
any chance”, which is a classic example of war-mongering journalism.What is particu-
larly dangerous is the fact that this article, even if only by means of a hypothesis, calls
for war-related testing of strengths between Serbia and Croatia, at the moment when
the already marred interstate relations are additionally burdened by an euphoric cel-
ebration of the Croatian Victory Day on the one side, and Serbian recollections of the
criminal military operation “Storm” on the other. NUNS and NDNV assessed that the In-
former daily consciously supports international intolerance for the sake of causing
fear among citizens of Serbia.

25% August 2015 - NUNS called upon media to observe the standards of journalist
profession when reporting on refugees from the areas disturbed by conflicts, and pay
due attention to their protection. Media reports should not, without previous consent

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 27



of the refugees, reveal the identity of the interviewees who try to escape drafting and
openly criticize political and war-related difficulties in their countries. Owing to the In-
ternet and social networks, media articles, photos and videos are available all over the
planet, so that the refugees that may be recognized in these photos or videos could
have serious problems in their native countries.

08" October 2015 - NUNS warned the public that the blog of Andrej Fajgelj contains
an article which openly calls for bloodshed, thus abusing the freedom of public ex-
pression in the most brutal way. In the article“It's Only Sniper that will Save Serbia’, its
author Marko Kovacevic advocates violence as a way to fight against those with
different views. Without any scruples, the author also suggests physical liquidation of
those who, in the author’s opinion, act against the interests of Serbia. NUNS reminded
that the freedom of public speech is not unlimited and that publishing of such articles
incurs great damage to public dialogue, as an indispensable content of democratic
processes.

12 October 2015 - Deciding upon the charges filed by NUNS, the Council of the
Regulatory Body for Electronic Media (REM) issued a warning to TV Happy due to the
breach of the Law on Electronic Media and the Rules on Protection of Human Rights
in the Field of Rendering Media Services.

At the session of the REM Council it was concluded that, by calling upon the viewers
to submit the information they have on “criminal activities of the judge of the Com-
mercial Court in Pancevo and her spouse” TV Happy offended human dignity and
launched a campaign by its frequent requests referring to submission of the above
mentioned information.

26 November 2015 - NUNS most severely condemned the violence that could be
seen last night in the reality programme “Farma”, aired on TV Pink, calling on the
Council of the Regulatory Body for Electronic Media (REM) “to urgently pronounce
the most severe penalty to TV Pink because of this scandalous incident”. NUNS reminded
that on September 16 2015, the REM Council issued a warning to TV Pink for broad-
casting “inappropriate content” in the reality programme “Farma”. At the time, REM
announced that TV Pink, as well as TV Happy, which had been issued a warning for the
same reasons, would be pronounced more severe penalties, if they did not observe
the orders of the REM council. NUNS also reminded that, at the end of August, when
announcing the new shows of “Farma’, the owner of TV Pink said that, in comparison
with other reality programmes, “Farma looks like a ballet show”.

30* November 2015 - NUNS filed charges against TV Pink to the Regulatory Body for
Electronic Media, “because of the breach of the Rules for Protection of Human Rights
in the Field of Rendering Media Services’, the breach referring to the rights to privacy.
In the TV Pink broadcast Overthrowing Vucic, The Final Act, the health card of LK. was
shown, which presented a gross offence of the right to privacy guaranteed by the
Constitution and the laws”, as well as of the Law on Personal Data Protection, the Law
on Patients’Rights and Criminal Procedure Code.

28 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



V Media Reform

The year passed as a year ofimplementation of new media legislation. The key features
of this significant and to the same degree complex process are privatization and state
withdrawal from ownership in the media, as well as establishing of the system of proj-
ect-based co-financing in the public information sphere. These two main courses of
media reform are featured in the Media Strategy and the Law on Public Information
and Media. However, in practice they are paved with numerous problems, frequently
caused deliberately, first of all due to the interests and influences governing the
relations between politics and political parties.

Local self-government units were not ready to apply the mechanism of project-based
media co-financing which is why numerous competitions were conducted in an un-
lawful and non-transparent manner, often with the obviously intentional violation of
legal provisions. The problem is also the fact that in the course of 2015 the media
showed disorientation in the sphere of project co-financing. The weakest phase of
the project-based co-financing system is evaluation of media projects, the skill without
which it is impossible to apply even basic control over expenditure of public funds.

Media privatization was also carried out with some problems. More serious analyses
of this process are yet to be made, but even without a detailed investigation, it is clear
that the state media companies were purchased mainly by the government coalition,
using mostly the money belonging to local budgetary funds.

Out of 73 media companies that, in the beginning of this round of privatization, were
owned by the state and by local self-government units, 34 were sold. Out of this
number, 14 media outlets were bought either by individuals or companies evidently
close to the parties constituting the government coalition. As many as thirteen of
these purchases were made by those close to Serbian Progressive Party, while one
purchase was made by an entity close to the Social Democratic Party. Aimost as a rule,
new, private owners were buying the media using the funds from the budget.

Project-based Media Co-financing

From January 1*to December 10%, 2015, the legal obligation to co-finance projectsin
the field of public information, for the sake of realization of public interest by means
of competition (Law on Public Information and Media) was met by 101 local self-gov-
ernment units (towns and municipalities) and four city municipalities. As many as 43
local self-government units did not announce competitions for media projects, even
after the official warnings of the Coalition of Journalist and Media Associations (NUNS,
UNS, NDNV, ANEM and Loal pres).

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 29



Out of 101 local self-government units which were announcing public competitions,
21 announced the competition twice, while the self-government of Sremska Mitrovica
announced the competition three times.

Serbian Ministry of Culture and Information and Provincial Secretariat for Culture and
Public Information of Vojvodina announced two competitions, each in the course of
2015.

Out of the total of 127 public calls for media projects, not counting the competitions
announced by the Ministry and by the Provincial Secretariat, 44 had not been harmo-
nized with the Law on Public Information and Media, with the sub-Acts — Rules on Co-
financing of Projects for Fulfillment of Public Interest in the Public Information Sector.
The Coalition reacted in 38 cases of violating the regulations. The majority of local
self-government units (21) adopted the remarks and made corrections to their com-
petitions. In the cases of municipalities and cities which ignored the warnings against
the discrepancies, the Coalition reacted by not appointing the candidates as members
of competition commissions. According to the best knowledge of the Coalition, instead
of the competitions for co-financing media projects of public interest, nine local self-
government units announced pubilic calls (Ada, Gornji Milanovac, Krupanj, Kucevo,
Mali Zvornik, Osecina, Pancevo, Plandiste and Pozarevac). All of them ignored the
warnings of the Coalition that by doing this, they had violated the law.

Explanations of those local self-government units which did announce competitions
for co-financing of media projects are various — from poverty, through explanations
that no funds were allocated in their budgets for co-financing projects of public
interest, to alleging that there are no media on the local level.

Defining Public Interest in the News Media

Being of the opinion that the way of defining public interest is of vital importance for
the entire system of co-financing of media content, within the period from March to
July 2015 NUNS realized the project Public Interest for Citizens and Media. The project
the pilot version of which was realized in Nis, Vranje and Cacak was supported by the
Open Society Fund.

During the first phase of the project, in the course of April, separate preliminary talks
with the representatives of local governments and the civil society were held in all
three of these towns. During the meetings, NUNS explained its initiative, which was
ardently supported.

The second phase, during the month of May, was featured by mutual talks between
the representatives of city administrations, media and the civil sector. The conclusion
reached upon the talks was that they need to have permanent cooperation in order
to define the right issues of the public interest in the sphere of public information.

The third and final phase of the project, carried out in the course of June in Nis, Vranje
and Cacak was featured by public debates during which the representatives of NUNS

30 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



were promoting the Mechanism of Defining Public Interest in the Sphere of Public Infor-
mation. A model of the Rules on Co-financing Projects for Realization of Public Interest in
the Public Information Sector in Local Self-government was presented. The model was
created by the expert team of the Center for Advanced Legal Studies. Research on
Media Financing realized by The Balkan Investigative Reporting Network attracted
special attention during the debates.

Representatives of various social organizations who were taking part in public debates
were suggesting concrete topics for media projects which should be supported by
funds from the budget as they present public interest. Children’s rights, education
and youth unemployment, consumer rights and patient rights, social politics, problems
of the “third age”, environmental concern, foodstuffs control, promotion of entrepre-
neurship in agriculture, fight against violence, position of national minorities, issues of
the persons with disabilities, volunteer work, promotion of professional development
and artistic endeavour and many others. These were the most important topics sug-
gested to local self-governments and to media by the civil societies of Nis, Cacak and
Vranje.

Good and Bad Practice of Co-financing

30% January 2015 - In its public release, NUNS warned that the town assemblies of
Novi Pazar and Pancevo had adopted budgets for 2015 contrary to the Law on Public
Information and Media (ZJIM). Naimely, in the budgets of Novi Pazar and Pancevo no
funds were allocated for co-financing of media projects as envisaged by the Law. Novi
Pazar and Pancevo had allocated only the funds for the subsidies intended to local
public information companies, which is forbidden by law. Subsidies to public companies
in these towns were been allocated in the budgets for the entire year of 2015, in spite
of the provisions of the Law stipulating that as of July 1 2015 only project-based co-fi-
nancing of media is allowed. Having this in mind, in December and February 2015,
NUNS requested a meeting with the mayor of Novi Pazar, but there was no answer to
this initiative.

11* February 2015 - As initiated by NUNS, the Coalition of Journalist and Media As-
sociations requested the city of Nis by means of a public release to, as soon as possible,
declare null and void the Decision regarding public information of importance to the
City of Nis, made in March 2013, in order to develop prerequisites for consistent im-
plementation of the Law on Public Information and Media. The Coalition of Journalist
and Media Associations welcomed the decision of Nis authorities to increase the 2015
budget item “Informing the Public” from 20 to 70 million dinars. Referring to this, the
Coalition noted that in the aim of proper allocation of these funds it is necessary to
harmonize local regulations with the Law on Public Information and Media and its by-
laws.

09 April 2015 - As suggested by NUNS, the Coalition of Journalist and Media Asso-
ciations publicly protested and condemned the act of the Mayor of Nova Varos,

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 31



Dimitrije Paunovic, who had altered after his own will the proposal of the commission
which was evaluating the projects in the field of public information within the com-
petition of this local self-government. The commission, consisting of two members
appointed by the Coalition (the third member is from the local self-government ad-
ministration), evaluated the projects and suggested the funds for their co-financing.
However, the mayor radically altered the proposals of the commision, giving no ac-
ceptable explanation. The coalition reminds that the Law on Public Information and
Media prescribes that evaluation of media projects at competitions is to be performed
by professional commissions, and that the decision on the allocation of funds was
made by the manager of the body which had announced the competition “based on
the proposal of the commission”.

05" June 2015 - Coalition of Journalist and Media Associations publicly requested
that the authorities of the city of Kragujevac harmonize the competition announced
at the end of May for co-financing the projects referring to production of media
content, with the Law on Public Information and Media and with the Rules for Co-fi-
nancing of Projects. The Coalition reminded that it is envisaged by the Law and the
by-Act that the right to participate in the competition is granted to publishers of those
media which are entered into the Registry of Media, while the above mentioned com-
petition limits that right only to the media having the headquarters in Kragujevac.
The Coalition repeated that they would not appoint candidates for the commissions
of those local self-government units which do not abide by the law.

The competition announced in Kragujevac was cancelled as late as in mid-July, when
Mayor Radomir Nikolic accused the Coalition of cancelling the competition because
the associations of journalists did not appoint the members of the competition com-
mission. On August 21, 2015, the Coalition pointed out in public that Nikolic's accusation
was untrue and tendentious, reminding that the Coalition had warned several times
the city authority of Kragujevac that the competition announced was illegal. However,
these warnings were ignored.

Despite the later notifications that Kragujevac will announce a new competition, this
didn't happen. Instead of co-financing of media projects, during the City Assembly
session held on October 16,2015, the Assembly members voted for a very disputable
decision to increase for 30 million dinars the amount of the subsidies to RTV Kragujevac,
which had been privatized in the meantime. On November 3, 2015, the Coalition also
publicly criticized this decision, requesting that the Ministry of Finance and The State
Audit Institution declare on its validity.

14t July 2015 - At the competition in the city of Nis, the largest amounts of money
were allocated to the projects of the media owned by the Radomirovic family (TV Be-
lami, Narodne novine, Radio Belami, and Belami Internet Portal) — 31.5 million dinars,
namely approximately 62 percent of the total allocated funds (51,128.200 dinars). TV
Zona Plus, owned by Vladan Gasic, the son of the Defence Minister and the SNS Vice
President, Bratislav Gasic, was allocated a bit more than eight million dinars, or 16 per-
cent of the total sum.

32 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



This decision, anticipated in media circles of the city of Nis days before, attracted a lot
of attention and caused dissatisfaction of both local media and the entire media com-
munity. Additional reason for dissatisfaction was the fact that the“independent”three-
member commission had unanimously refused the request of the Local Anti-corruption
Forum (LAF) to attend the sessions of the commission as monitors. The only explanation
of the commission was that LAF’s suggestion “came rather late and would, therefore,
prolong the whole procedure”. For the sake of clarification, Local Anti-corruption
Forum is an independent body established by the Assembly of the City of Nis with
the aim to monitor the activities of the City bodies and the way of spending the
money paid by tax payers.

This inconceivable decision of the commission reinforced the doubts regarding regu-
larity of the process of evaluating media projects. The key question reads as follows —
was it just a matter of chance that the largest portion of funds ever allocated for media
in Nis was been awarded to those who are close to Serbian Progressive Party, as
shown by the data of the Anti-corruption Agency? Maybe a part of this question will
be answered by the Bureau for Social Research and by the Local Anti-corruption
Forum from Nis, as they have organized monitoring of implementation of media proj-
ects co-financed from the budget of Nis. Indicatively, the media owned by Radomirovic
and Gasic, which were awarded the largest part of the budget allocated to Nis, were
among the first ones who refused to participate in this monitoring.

20% July 2015 - Coalition of Journalist and Media Associations publicly requested
municipal authorities of Novi Sad “to answer which journalists and media associations
suggested appointment of the commission that was in charge of passing the decision
on carrying out the public competition process for co-financing of media projects
from the funds of Novi Sad in 2015". The coalition assessed that “this may clarify the
way of allocating the city budgetary funds by means of a competition, based on
which certain associations were receiving the funds on as many as four to five grounds”.

215 July 2015 - The municipality of Srbobran announced a new, updated public call
for co-financing media content production projects, after the warning of the Coalition
of Journalist and Media Associations that the first competition of June 21 2015 was il-
legal as it limited the right to participation. Naimely, in the first call published by Srbo-
bran municipality, only“Srbobran-based media whose programme content has been
available in the territory of Srbobran municipality for at least one year” had the right
to participate.

17 August 2015 - Upon the reaction of the Coalition of Journalist and Media Asso-
ciations, the municipality of Despotovac, made corrections to the competition for co-
financing media projects and harmonized it with the Law on Public Information and
Media and with the Rulebook on Co-financing of Projects to Fulfill Public Interest in
the Public Information Sector. The Coalition had previously reacted because the deputy
mayor, a member of the municipal Council, and Director of the Cultural Center were
nominated as members of the professional commission, which is contrary to the
media rules, as per media rules inidviduals performing public function or who are in

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 33



the conflict of interest cannot be nominated for members of the professional com-
mission.

27% August 2015 - Upon intervention of the Coalition of Journalist and Media Asso-
ciations, the Head of the Municipal Administration Bor passed a decision on cancellation
of the competition announced on July 23 2015 for co-financing of media projects at
the territory of Bor municipality. The Coalition had previously warned the municipality
of Bor that the competition was not in accordance with the law, as the law also envis-
aged financing of live broadcasts of the Municipal Assembly sessions.

The Decision of the Municipality of Bor on cancellation of the competition states that
“the competition is cancelled due to the fact that the Coalition pointed out to certain
discrepancies’; as well as that “the basic criteria for making decisions should be to
meet public interest of citizens’.

11t September 2015 - The municipality of Presevo announced the competition
upon a warning issued by the Coalition of Journalist and Media Associations that
presents a legal obligation of local self-government units. As suggested by the Coalition,
three journalists were appoited members of the commission consisting of five people.
However, as early as during the first meeting of the commission, on September 26
2015, the Coalition representatives rejected the request of the National Council of Al-
bania not to extend co-financing to seven out of the twelve submitted media projects
as illegal “as they do not broadcast content in Albanian language”. The Commission
also identified other discrepancies, one of them being that only 5.8 million dinars
were to be allocated, instead of the 11.7 million dinars earmarked by the competition.
The same members of the Commission informed the competent staff at the Munici-
pality that they would not attend the continued session scheduled for October 30
2015, as the agreement to require interpretation of the disputable issues from the rel-
evant ministry had not been exercised. The issue of the disputable criteria was also
addressed by the Coalition, namely the Coalition provided detailed information on
this matter to the Serbian Ministry of Culture, Ministry of State Administration and
Local Self-Government and the Office of Human and Minority Rights.

However, the Municipality of Presevo did decide to cancel the first competition without
giving an official explanation, while on November 3 2015 they announced a new, also
very disputable competition. On this occasion, the Coalition asked the Ministry of
Culture and Information and the Ministry of State Administration and Local Self-Gov-
ernment for their interpretation of the validity of the competitions announced by the
municipalities of Bujanovac and Presevo, as both of them limited the right to participate
to the media outlets based in the territory of these municipalities. A particularly dis-
putable competition is that of Presevo, per which the right to participate is granted
only to media outlets based in the territory of the municipality “and producing the
programme in the languages of the national minorities officially used in the territory
of Presevo Municipality’, which directly denies the right to participate to the media
outlets producing programme in Serbian language.

34 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



In its reply to the Coalition, the Ministry of Culture and Information states that it is
“clear that the Law on Public Information and Media precisely defines the group of
the entities which can participate in competitions for project-based co-financing and
that this group cannot be limited by a public call for participation in the competition”.
In its reply, the Ministry of State Administration reminded that, according to Article 1
of the Constitution,

“The Republic of Serbia is a state of Serbian people and all citizens who live in it, based
on the rule of law and social justice, principles of civil democracy, human and minority
rights and freedoms, and commitment to European principles and values”. Pointing
out“that it is necessary to provide for equal informing of all citizens on the territories
they live in’, the Ministry concludes that “full interculturality may be achieved only by
comparing various opinions, ideas and cultures in the same area, with participation
and cooperation of all the parties interested”.

On November 18 2015, upon receiving the interpretations of the two ministries, the
Coalition“issued a public warning to the competent staff in the local self-government
units of Presevo and Bujanovac that it would not participate in further work of their
commissions for implementing the competitions for co-financing of media content,
as the competitions are not in accordance with the Law on Public Information and
Media”

On 17t September 2015 a conference entitled Public interest for citizens and media
and new way to finance media content was held in Sava Center in Belgrade. The confer-
ence was organized by OSCE, Delegation of the European Union, Ministry of Culture
and Information, as a part of the project Public interest for citizens and media, imple-
mented in the cities of Nis, Cacak and Vranje. Out of the 160 participants, representatives
of municipal and city administrations were the most numerous. The conference com-
prised the following panel discussions: Thefirst year of financing public interest in media
- panel discussion on professional experiences, civil society and the state (participants in
the discussion: Vukasin Obradovic from NUNS, Zoran Sekulic from Media Association,
Nedim Sejdinovic from NDNV, Nela Dimitrijevic, member of Vranje Town Council, Sasa
Mirkovic, state secretary for information); Defining and monitoring of implementation
of public interest in the sphere of information (participants in the discussion: prof. Rade
Veljanovski from Faculty of Political Sciences, Tanja Maksic from BIRN, Olga Drecun
and Borka Rajsic from the Ministry of Culture and Information, Kalman Kuntic from
Vojvodina Secretariat for Information); Programme budget and co-financing of public
interest in information (participants in the discussion: Aleksandar Bucic from SCTM,
Vesna Jokanovic from the Ministry of Culture and Information, Slavka Korolija from
the Commission for State Aid Control and Irena Markovic from the Department for
State Aid Control).

30% September 2015 - Coalition of Journalist and Media Associations organized a
public discussion with the topic covering the new practice of project co-financing of
media content of public interest. During the gathering in the press center of the Asso-
ciation of Journalists of Serbia (UNS), the Coalition presented its first report for the

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 35



period from April 1 — September 15 2015. The report was made based on monitoring
the process of co-financing of media contents in local self-government units, but also
within the competences of provincial and republic authorities. Monitoring was per-
formed as a part of the Coalition project To be or not to be for media reform in Serbia
which was supported by the British Embassy in Belgrade. The keynote speakers at the
discussion (Svetozar Rakovic - NUNS, Petar Jeremic - UNS, Snezana Milosevic - Lokal
pres and Milorad Tadic - ANEM) spoke about the experiences — examples of good
and bad practice, and recommendations for upgrading the entire process of co-fi-
nancing media projects.

07* December 2015 - The city of Belgrade publicized the results of the competitions
for co-financing of media projects. According to the decision on allocation of funds,
which, as suggested by the professional commission, was made by the Head of the
City Administration Information Department, the co-financing of 23 out of the 74
projects submitted to the competition was approved. More than a half of the budgetary
funds earmarked based on this competition (45 million dinars) was allocated to the
recently privatized Studio B for the project Good Morning Belgrade (23 million). Besides
this, the attention of the media community was also drawn by the fact that the project
Current Issues of Belgrade — Media Monitoring of the Mayor and his Work and the Work of
City Authotorities will be supported by 2.5 million dinars. The decision to spend the
money from budget funds for promotion of public authority bodies is disputable
from the standpoint of the definition of public interest in the sphere of public infor-
mation, provided in the Law on Public Information and Media (Article 15). Such
decision is directly contrasted to the essential idea of co-financing of media content
of public interest. That is probably the reason why the subject - Media Monitoring of
Mayor and his Work and the Work of City Authotorities, was not envisaged by the
competition of the city of Belgrade.

The attention of the public and particularly of media community was drawn by the
appointment of the expert commission for evaluation of the projects included in Bel-
grade competition. A five-member commission included: Dalila Ljubicic, nominated
by journalist and media associations; Aleksandar Simic, nominated by journalist and
media associations; Jovan Sekulic, nominated by journalist and media associations;
Ana Stamenkovic, independent media expert; Svetlana Aleksic, independent media
expert. On behalf of the Coalition of Journalist and Media Associations, NUNS requested
further clarification from the City Administration Department for Information, referring
to the following issues: “Which journalist and media associations suggested the first
three members of the Commission? “Besides this, NUNS also requested “professional
CVs of the Commission members under numbers 4 and 5, which had been appointed
as independent media experts”.

The answer provided by Department for Information, among other things, read as
follows: “The first three nominated commission members were Dalila Ljubicic, nomi-
nated by Media Association, Aleksandar Simic, nominated by the Association of Sports
Journalists of Belgrade and Jovan Sekulic nominated by the Association of Sports
Journalists of Belgrade ... Having in mind that the rest of the Commission members

36 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



are elected based on the suggestions received from independent media experts in-
terested in the work of the Commission, Ana Stamenkovic and Svetlana Aleksic were
appointed as members of the Commission’”.

The Department for Information refused to provide the Coalition with professional
CVs of the Commission members on the grounds of the fact that the “competition
procedure is still underway and the CVs shall not be submitted for the sake of protection
of all participants in the Competition and due to the very nature of the Competi-
tion!1?

Dissatisfied with such explanation, on November 24 2015, NUNS sent a Request for
access to information of public importance to the Department for Information, re-
questing to be sent the CVs of the competition commission members. The Commis-
sioner for Access to Information of Public Importance and Personal Data Protection
was also acquainted with the request.

Media Privatization by Political Parties

The majority of, or as many as seven media outlets — mostly regional TV stations, were
purchased by Radojica Milosavljevic, controversial businessman from the town of
Krusevac.

The public associates the name of Radojica Milosavljevic, a former mayor of Krusevac
and an SPS activist, with their fellow-citizen Bratislav Gasic, the Defence Minister and
the Vice President of SNS. Reportedly, Gasic's silent business partner publicly wonders
why people connect him with Gasic, when the only link between the two of them is
the fact that they were born in the same village, and that Milosavljevic used to share
his school desk with Gasic’s mother.

However, as Zoran B.Nikolic pointed out in his analytical articles for NUNS regarding
media privatization, there are some serious indications of the contacts Milosavljevic
has in SNS. The city of Krusevac had allocated 17,500 euros to the city television
through project-based media co-financing only several hours before Milosavljevic
bought it, paying 14,000 euros to purchase TV Krusevac. Similarly, in the city of Kragu-
jevac, where the competition for media co-financing wasn't even announced, and
where their mayor Radomir Nikolic is a President of the SNS Executive Council, a
subsidy of 30 million dinars was paid to TV Kragujevac only a week before Milosavljevic
purchased it officially. That is approximately 250,000 thousand euros, while 85,500
euros were paid for the purchase of RTV Kragujevac.

A new indicator of Milosavljevic's connections with the governing party was a recent
appointment of the editor-in-chief of RTV Pancevo, which had also been purchased
by Milosavljevic. Namely, Miroslav Milankov, President of the Council for Information
of Pancevo SNS City Board was appointed the editor-in-chief of RTV Pancevo.

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 37



Milosavljevic’s purchases of media were also disputed because of the fact thatin 1978,
as the president of the Krusevac-based football club Napredak, he was sentenced to
16 months in prison for embezzlement. That is why the Entertainment media group,
one of the parties interested in RTV Pancevo, filed a complaint with the Agency for
Privatization on the following grounds: according to the Law, persons sentenced for
criminal acts for which the prescribed sentence is 5 years or more, cannot take partin
privatization, as is the case of Milosavljevic. However, according to the Criminal Code,
all consequences of a verdict cease to be valid 10 years upon serving the sentence at
the latest, therefore the complaint was rejected.

The story about media privatization by political parties, tells us about some more
cases besides the one including Milosavljevic. Media outlet TV Kopernikus (Kopernikus
cable network from the city of Nis) purchased Radio Sid, RTV Raska and Novi put from
Jagodina comprising a radio station, TV station and a weekly paper.

As provided in the Anti-Corruption Council statement on media ownership structure,
issued in February 2015:“This TV is considered to have been close to Serbian Progressive
Party, since the 2011/2012 pre-election campaign when its third programme was
leased by this party through the company Sens marketing doo. Vladimir Djukanovic,
Member of Parliament and an official of Serbian Progressive Party, hosts an authorial
show Good Morning with Djuka. Tatjana Vidojevic, member of the Central Board of
Serbian Progressive Party and currently a member of the SNS Municipal Council of
Cukarica in Belgrade was the editor-in-chief of TV Svet plus info — the third channel of
Kopernikus TV".

TV Blace was purchased by a Nis-based TV Belle Amie, owned by Vidosav Radomirovic,
also called “a Rupert Murdock from Nis” Nis television was sold for 78,000 euros to a
consortium composed of the Narodne novine daily owned by Radomirovic and a
natural person Sladjana Ostojic, Director of the TV station Zona Plus, owned by Vladan
Gasic, the son of Bratislav Gasic.

The media empire of Radomirovic family now comprises the Narodne novine daily, TV
Belle Ami, Radlio Station Belle Ami, Belle Ami portal, TV Sokobanja, Zajecar-based Timok
daily, Pirot-based Sloboda weekly, TV Blace and Nis TV in co-ownership with Sladjana
Ostojic, Director of TV station Zona Plus, owned by Vladan Gasic, son of Bratislav Gasic

In her analytical article for NUNS, journalist Vesna Todorovic says that, at a recent
competition announced by the city of Nis for co-finacing of media projects in 2015,
the daily paper Narodne novine, as a new owner of Nis TV was granted the largest por-
tion of budgetary funds, among all the applicants - their project My City, My Home
was granted 14.8 million dinars, which is about 30% of the total funds allocated at the
competition. Radomirovic’s TV Belle Amie was among those media whose projects
were higly ranked and financially supported by the allocation of 13.6 million dinars,
while Gasic’s TV Zona plus was granted a bit more than 8 million dinars for their project
Ask the Citizens.

38 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



The Local Anti-Corruption Forum of the City of Nis and Belgrade Bureau for Social Re-
search, which started to monitor the reporting of media projects supported by budg-
etary funds, reported that, at the competition announced in Nis, as many as 86 percent
of the funds were granted to the media outlets which were assessed as being con-
nected to the authorities in the Forum’s Annual Report, this connection being related
either to ownership, financial funds or editorial policies. As many as 31.5 million dinars
were allocated only to the media outlets owned by the Radomirovic family (Belle
AmieTV, Belle Amie Radio, Belle Amie Internet Portal and the Narodne novine weekly)
which makes almost 62 perecent of the total funds intended for the competition an-
nounced in Nis. Some other math calculations also show that the Radomirovic family
were granted approximately 250,000 from the city budget, or three times as much as
they had paid for purchasing Nis TV.

Novi Sad-based TV Apolo was purchased for almost 175,000 euros by company Srbi-
jadanas d.o.o. based in New Belgrade, founded on March 6 2014 with the initial capital
of 50,000 dinars as a founder of the internet portal Srbijadanas.com. The question is
how a comparatively new internet portal managed to earn such a large amount of
money to buy the Novi Sad based TV Apolo? Also, this website is very close to SNS.
Emilija Maric, a director of the TV Apolo appointed by the city authorities consisting of
SNS officials, remained at this position, even after the privatization.

CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015 39



VI Free Legal Advice

In the course of 2015, journalists and other media professionals asked and received
answers to 29 questions within the NUNS Free Legal Advice service.

Legal advice was given by the Law Office Zivkovic Samardzic.
The questions are classified within the following fields:
Right to labour and prevention of mobbing at work (12 questions);
« Media financing (2 questions);
Publishing the answers to information (2 questions);
«  Protection of copyrights (2 questions);
Privatization of media (2 questions);

Other (criticisms directed to journalists via social networks, filing criminal charges
against journalists, obtaining permission to take footage of privately owned premises,
unlawful concentration, using of the repertories of SOKOJ and OFPS, filing charges
with the Administrative Court, violation of human rights in media, presenting personal
opinions outside the media a journalist is employed in - 9 questions in total).

Out of the above mentioned questions, it is evident that the majority of questions
referred to labour rights. During the entire year, the issue of labour rights was most
frequently addressed, however the number of questions asked increased in the
second half of 2015.

The reason justifying this trend is media privatization and addressing the issue of
employee status in media outlets which have not been privatized. Also, one of the
reasons could be pressure against media which culminated during the year of 2015
so that the journalists often feel like the victims of mobbing.

40 CHRONICLE OF ATTACKS AND PRESSURES AGAINST JOURNALISTS IN 2015



1JAS

INDEPENDENT JOURNALISTS m
ASSOCIATION OF SERBIA




